– Kolla där, vilken dubbelmoral, säger Ahmed och kan inte släppa blicken från kvinnans runda bak som accentuerats genom att hon har en tajt kjol och ett brett skärp över höften.

För varje steg hon tar rullar hennes höfter och baken svänger lockande fram och tillbaka.

Problemet sitter inte där, utan betydligt högre upp. Kvinnan är nämligen muhaggaba, beslöjad.

Det finns många olika sorters huvuddukar, slöjor, sjalar. Här finns de svartklädda med täckt ansikte och svarta handskar, allt för att inte visa en millimeter hud.

Men de är inte särskilt vanliga. Det är däremot glittersjalarna i regnbågens alla färgen som snitsigt skulpterats på huvudet så att det är vackrare än vilken frisyr som helst. Ibland kan de vara prydda med en flätat tyg eller draperade i flera lager så att det ser ut som teaterridåer kring ansiktet. I princip alltid matchar sjalen resten av kläderna.

”Jag skulle förbjuda slöjan”

– Ja, men hennes familj kanske inte låter henne ta av sig slöjan… så det är hennes sätt att göra motstånd, försöker jag försvara kvinnan som vi sitter och betraktar genom fönstret.

Men Ahmed ger sig inte, han påstår att han inte har någon respekt för kvinnor som försöker låtsas att de är religiösa och fina, samtidigt som de, enligt honom, klär sig och beter sig slampigt.

– Om jag blev president skulle jag förbjuda slöjan, säger Khaled.

sedan inser han att det presidentskapet inte skulle bli såväl mottaget bland folk.

– Efter en dag skulle jag förmodligen bli mördad, men ändå…

Minikjolar och hårsvall a la 70-tal

Slöjan väcker starka reaktioner här, men det har inte alltid varit så. Jag minns min egen förvåning när jag såg en film från den berömda sångerskan Umm Kulthums begravningståg. Hon dog i mitten av 70-talet och var älskad över hela Egypten så cirka tre-fyra miljoner människor följde hennes kista genom Kairo. Filmen visade folkmassorna som strömmade fram läns boulevarderna, i en timme traskade folk förbi kameran. och överallt gick kvinnor i dåtidens senaste mode, kortkorta kjolar, små tröjor eller skjortor med typiskt långa kragsnibbar. Och naturligtvis upptuperade frisyrer, som tagna ur de gamla tidningarna som brukade ligga hos frisören när jag var liten. Men inga sjalar.

Förbättrar ryktet

Sedan dess har det hänt en hel del med modet. Hemma har 70-talet kommit tillbaka och försvunnit ett par gånger redan. Här har modet tagit en religiös riktning.

Men när en kvinna väl satt en sjal om håret verkar det vara fritt fram för henne att klä sig hur hon vill i övrigt.

– Nu sminkar jag mig inte så mycket och jag har alltid mer täckande kläder, säger Weeam som fattat beslutet att ta av sig sjalen.

Ett beslut som betyder att hon numera måste komma hem tidigare på kvällen än förut och att hon måste vara mer aktsam på hur hon beter sig. Risken för illasinnat skvaller och ett dåligt rykte hänger därför mer ihop med att hon inte har en bit tyg över håret än en hennes verkliga beteende.

Ett hån mot religionen?

Detta gör att kvinnor väljer sjalen oberoende av deras religiositet och det är just detta Ahmed sitter och irriterar sig över.

– Jag respekterar kvinnor med full higab, det är deras religiösa beslut. Men kvinnor som samtidigt vill se sexiga ut hånar religionen.

Ahmed är knappast konservativ, tvärtom skulle han säkert hellre vilja se kvinnan med den läckra baken utan slöja.

Själv känner jag mig ofta som en blek liten könlös pojkflicka klädd i säckiga kläder bredvid alla dessa muhaggabat. De bär mer smink i ansiktet än jag någonsin haft i mitt badrumsskåp och kläderna är så avslöjande tajta att jag blir generad. Vad är det för mening med slöjan om man samtidigt visar bröstvårtorna?